Wśród zasad, zawartych w „Dyrektywie
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/6/WE z dnia 20 lutego 2008 r.,
zmieniającej dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia
rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty”, zwanej też III-ą dyrektywą [1]
pocztową, podlegające obowiązkowi transpozycji, jest m/n; konkurencyjne – poza
„obowiązkiem usługi powszechnej” ( OUP ) świadczenie usług pocztowych, określonych
m/n jako „wchodzenie w zakres usługi powszechnej”.
Usługi „wchodzenie w zakres
up”, stosownie do motywu ( 27 ) III-ej dyrektywy, jako usługi wymienne w pewnym
stopniu z „usługą powszechną”, stanowią zgodnie z motywem ( 28 ) o konieczności udziału
przedsiębiorstw w
kosztach świadczenia usługi powszechnej w państwie członkowskim.
Przyjęte
w Założeniach, a zwłaszcza w projekcie Prawa pocztowego z dnia 27.03.12.
w Art. 3 p. 29) określenie „usługi wchodzące w zakres usługi powszechnej”
oddaje co prawda istotę tego pojęcia, z wyjątkiem zastrzeżenia, iż; „nie zalicza się usług
pocztowych polegających na przyjmowaniu, sortowaniu, przemieszczaniu i
doręczaniu przesyłek kurierskich.”, skutkujące; „zwolnieniem operatorów ( przedsiębiorców )
świadczących ten rodzaj usługi z obowiązku udziału w finansowania usług
powszechnych z przychodów osiąganych z usług kurierskich.”.
„Przesyłka kurierska” stanowi w swej istocie o identycznych warunkach
fizycznych, jakie przypisane są
„przesyłce pocztowej”, w tym noszącej też postać „przesyłki listowej”,
jak i „paczki pocztowej”, z wyjątkiem szczególnego sposobu jej obsługi i traktowania,
ukierunkowanego gwarancją „wartości dodanej”, jako szczególnej cechy „usługi
kurierskiej”.
Te
szczególne cechy, decydujące o wartości dodanej, m/n wyszczególnione zostały w
definicyjnym określeniu „przesyłki kurierskiej”; p. 19) projektu poprzez ;
a) bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy,
b) śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do
doręczenia,
c) doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie,
d) doręczenie przesyłki pocztowej bezpośrednio do rąk
adresata lub osoby uprawnionej do odbioru,
e)
uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki pocztowej;
Chociaż
większość z nich, poza sporadycznie; „a)
bezpośrednim odbiorem przesyłki pocztowej od nadawcy”, występuje też w
„zakresie usług powszechnych”, można by przyjąć, że udzielane przez tego
rodzaju operatorów gwarancje, są podstawą, by sądzić, iż wszystkie one składają
się na tzw. „wartość dodaną”, która sama w sobie, nie powinna stanowić podstawy
do wymierzania wysokości udziału wspierającego fundusz kompensacyjny.
Powoływanie się w Założeniach na ( niepublikowaną )
opinię Ministerstwa Spraw Zagranicznych, w sprawie kwalifikowania „przesyłek
kurierskich”, jako nie wchodzących do zakresu usług powszechnych; jak się
wydaje, niema tu nic do rzeczy. Wprost przeciwnie; to państwa członkowskie samodzielnie
powinny, zgodnie z motywem ( 27 ) i ( 28 ) III-ej dyrektywy, rozważyć, czy
„usługi kurierskie”, mogą być z punktu widzenia użytkownika, uważane za usługi
wchodzące w zakres usługi powszechnej.
Zważywszy
bowiem na to, iż usługi tego rodzaju powinny się charakteryzować wyraziście
eksponowaną tzw, „wartością dodaną”, która w żaden sposób nie stanowi o wejściu w zakres usługi powszechnej, rozważyć można by, przyjęcie nieco
odmiennego mechanizmu wsparcia, wykluczającego czerpanie z tej części
przychodów, która pochodzi z wartości dodanej.
Udział w finansowaniu „kosztu netto”, mógłby zostać
wtedy zredukowany np. proporcjonalnie do poziomu opłat, stosowanych;
- dla
danego rodzaju przesyłki pocztowej, (np. paczka, list )
- nie
będącej przesyłką najszybszej kategorii,
- odpowiednio do jej przedziału
wagowego,
w cenniku powszechnych usług pocztowych „operatora wyznaczonego”.
Kreowany
w ten sposób, nazwijmy to; „zastępczy” poziom przychodu, mógłby stanowić
podstawę do wymiarowania wielkości tego rodzaju, zredukowanego udziału w finansowaniu „kosztu netto”, z pominięciem „wartości dodanej”.
Nie da się ukryć, iż
idea i konieczność współfinansowania kosztu netto usług powszechnych, poprzez
fundusz kompensacyjny, będzie odbierana mimo wszystko, jako bariera w dostępie
do rynku i będzie niezbyt chętnie postrzeganym obowiązkiem operatorów
pocztowych, świadczących tego rodzaju usługi na warunkach konkurencyjnych.
Jak
się jednak okazuje, już dzisiaj, w przededniu wprowadzenia proponowanych w założeniach oraz w projekcie prawa reguł, na bazie tego rodzaju zapowiedzi;
wyłączenia „usług kurierskich”, z definicji „wchodzenia w zakres usługi
powszechnej”, zarysowała się na rynku
pocztowym, pożądana co prawda z punktu widzenia użytkowników - tendencja do
kreowania w tym segmencie nowej przestrzeni działalności, [2] w
zakresie tzw. „tanich usług kurierskich”. [3]
Skutkiem
ubocznym jednak tego rodzaju „nowej migracji” działalności pocztowej, może być
niestety – uwalnianie się ( przedsiębiorców ) operatorów pocztowych od udziału w finansowaniu „kosztu netto”, za pośrednictwem „funduszu kompensacyjnego”.
Tego
rodzaju „nowej migracji” usług pocztowych, należałoby też zapobiec, mając na
względzie z jednej strony skuteczność i stabilność finansowania OUP, a z
drugiej strony utrzymanie wysokiego poziomu, w tym wartości dodanej usług
kurierskich.
Oznacza to, że ktokolwiek świadczy tego typu usługi pocztowe,
obejmujące przesyłki listowe i paczki pocztowe, o masie i wymiarach określonych
dla usług powszechnych, na warunkach już czysto konkurencyjnych, a więc też bez
jakichkolwiek ograniczeń, wybierając np. głównie obszary bardziej dochodowe, a
unikając w sposób naturalny obszarów wysoko kosztowych, ustawowo powinien być
zobowiązany;
-
po pierwsze do uzyskania stosownego „uprawnienia do wykonywania działalności pocztowej”, zwłaszcza poprzez
uzyskanie wpisu do „rejestru operatorów pocztowych”,
- a po drugie do „obowiązku wnoszenia wkładu do „funduszu kompensacyjnego”,
stosując odpowiednią rozdzielność księgową, tak aby zapewnić funkcjonowanie
funduszu.
Motyw ( 29 ) przypomina
prze tym, iż „zasady
przejrzystości, niedyskryminacji i proporcjonalności, zawarte obecnie w dyrektywie 97/67/WE powinny nadal mieć zastosowanie
do wszelkich mechanizmów finansowania, a wszelkie decyzje w tym obszarze
powinny być oparte na przejrzystych, obiektywnych i weryfikowalnych
kryteriach”, aby ustrzec się przed pomnażaniem barier rozwoju uczciwej
konkurencji z jednej strony, a z drugiej strony „trzymać też w ryzach” korzystny dla indywidualnych konsumentów
i drobnego biznesu, zakres i zasięg dostępowy „obowiązku usługi powszechnej”.
Ja w swoim e sklepie posiadam integrację z programem Sendit i nie mam żadnych problemów z funkcją śledzenia przesyłek https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek/. Zarówno ja jak i moi klienci, możemy szybko sprawdzić status nadanej przesyłki, przez wpisanie jej unikalnego numeru na stronie. Uważam to za bardzo duże udogodnienie, które w znacznym stopniu przyczynia się do poczucia bezpieczeństwa i pewności klientów podczas dokonywania zakupów.
OdpowiedzUsuńCałkiem fajny artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń