środa, 27 kwietnia 2011

Mapa drogowa redefinicji OUP


Zarówno koszty i korzyści wypływające z OUP tak na poziomie krajowym jak i Wspólnotowym, mogą ulegać zmianom w najbliższej przyszłości ze względu na postępujący spadek wolumenu przesyłek pocztowych, rozwoju konkurencji i wzrostu zjawiska e-substytucjii.
Sytuacja ta uzasadnia przeprowadzenie zaawansowanej analizy zapotrzebowania na OUP, tak, aby OUP obejmował usługi, które są ważne dla konsumentów, ale żeby ich świadczenie nie było też nadmiernie kosztowne.
Zalecana w związku z tym analiza, na tle przywołanej już wcześniej tzw. „mapy drogowej dla kompleksowego przeanalizowania potrzeb OUP”, może być przeprowadzona w oparciu o cztery konkluzje jakie wynikają ze zrelacjonowanego po części „badania pilotażowego”. Autorzy „Sprawozdania …”[i], w części 5.1, zastrzegają się jednak, że konkluzje ( wnioski ) z „badań pilotażowych” mają charakter orientacyjny, a pogłębione analizy w oparciu o bardziej ugruntowane dane, mogą prowadzić do odmienności wniosków, w zależności od specyfiki danego kraju.
Pierwsza konkluzja jest taka, że definicje OUP w Państwach Członkowskich wydają się w dużym stopniu polegać na tradycji zamiast na potrzebach klienta. Za podstawę takiej konkluzji przyjęto dwa zestawione spostrzeżenia.
Z jednej strony, OUP wykazuje ponadczasową niezmienność. Definicja ta w dużej mierze pozostaje niezmieniona w porównaniu z poziomem rozwoju usług pocztowych, objętych badaniami poprzedzającymi określenie minimalnych ustaleń zawartych w Artykule 3 Dyrektywy Pocztowej z 1997 r.. Ponadto definicja ta jest w pewnym sensie obciążona funkcjonującym obszarem zastrzeżonym. OUP obejmuje te same produkty jak wcześniej i wymaga tak jak wcześniej takiej samej liczby dni doręczania.
Z drugiej strony OUP, różni się pomiędzy poszczególnymi krajami. Masowa ilość przesyłek z korespondencją, direct mail, czasopisma i niepriorytetowe listy, są uwzględnione w OUP w około dwóch trzecich krajów. Podobnie liczba dni doręczania w tygodniu różni się w poszczególnych krajach. To krajowe zróżnicowanie, można jedynie do pewnego stopnia wytłumaczyć, różnicą preferencji klientów.
Dodać należy iż: Minimalne ustalenia zawarte w Artykule 3 Dyrektywy 97, są też rezultatem badań, które dodatkowo trzeba określić jako zakrojone na ówczesny obszar Wspólnoty, nie uwzględniający nowych krajów członkowskich, wraz z ich specyfiką ówczesnego rynku usług pocztowych.
Druga konkluzja jest taka, że w większości krajów, na dzień dzisiejszy finansowanie OUP, nie wydają się stwarzać poważnych wyzwań. W rzeczywistości tylko kilka krajów oszacowało koszty netto OUP i one też uznają typowo drobne koszty netto, na poziomie nie większym niż 5 procent kosztów całkowitych.
Dodać należy iż: W odniesieniu do tej konkluzji wypada nadmienić, że okres badań pilotażowych pokrywał się przynajmniej częściowo z okresem stosowanego jeszcze obszaru zastrzeżonego w niektórych krajach, nie dając pełnego obrazu ponoszonych kosztów netto w jego aktualnej formule.
Wyjątkami od reguły są; Hiszpania, Malta, Słowenia i Islandia, gdzie koszty OUP są zgłoszone jako bardzo wysokie. Aczkolwiek oprócz Ministerstwa Rozwoju działającego w charakterze organu regulacyjnego w Hiszpanii, te wysokie szacunki nie zostały zaakceptowane przez pozostałe krajowe organy regulacyjne.
Dodać należy iż: W zestawieniu z „wolumenem zaadresowanych przesyłek pocztowych na osobę w 2007 r.,  w/w krajach” Hiszpania i Malta legitymuje się wskaźnikiem tego typu, niemal 3 razy wyższym, a Słowenia i Islandia 4 razy wyższym niż w Polsce, co m/n tym bardziej implikuje bardzo duże prawdopodobieństwo wystąpienia również wysokiego “kosztu netto” u naszego Operatora Narodowego.
Trzecia konkluzja badających, jest tego rodzaju, że studia na potrzebę OUP powinny być oparte na metodach, które ujawniają, ile respondenci są skłonni zapłacić za korzyści wypływające z OUP. W przeciwnym bowiem razie, istnieje ryzyko, że respondenci, co naturalne, odpowiedzą, że chcą wszystkich korzyści, unikając przy tym wszystkich dodatkowych kosztów.
W tym celu autorzy badań pilotażowych stworzyli i przetestowali metody „oceny gotowości zapłacenia” za OUP.
Czwarta konkluzja jest taka, że badania pilotażowe na gotowość do zapłaty oznaczają, że potrzeba OUP skupia się głównie na zapewnieniu dostępu do urzędów pocztowych. Klienci biznesowi nie są skłonni płacić za utrzymanie urzędów pocztowych, ale urzędy pocztowe są wysoko cenione przez klientów indywidualnych – gospodarstwa domowe. Jednakże gospodarstwa domowe nie tworzą znaczącego strumienia przychodów dla operatorów pocztowych.
W związku z tym prawdopodobnie operatorzy pocztowi będą udostępniać zbyt małą liczbę urzędów pocztowych, chyba że wystarczający do nich dostęp, zapewni OUP. Z drugiej strony, wydaje się istnieć silny popyt ze strony klientów biznesowych o dużych możliwościach nabywcy, którzy chcą zapewnienia wystarczającej częstotliwość doręczania przesyłek pocztowych.
Najważniejszym zaleceniem jest to, że badania nie powinny zakładać, iż respondenci pomogą nam rozszyfrowywać w jaki sposób zmiany w OUP wpłyną na poziom usługi, który oni doświadczają. Powodowane jest to wyłącznie obowiązkiem zależnym od czynników ekonomicznych operatora pocztowego. Obowiązek ten nie może mieć wpływu na poziom świadczenia wszystkich usług. Zaleca się w związku z tym, raczej badania skłonności do płacenia, które są oparte na dobrze określonych scenariuszach, dla rzeczywistego poziomu usług, świadczonych pod innym zmienionym reżimem OUP. Badania takie mogą w związku z tym pomóc politykom w podejmowaniu świadomych decyzji, dotyczących przyszłości zakres OUP.
           Struktura etapów i podejmowanych działalności tzw. „mapy drogowej” obejmuje;

  1. Określenie aktualnego poziomu usługi, a w tym mapy aktualnego poziomu usługi objętej OUP,
  2. Określenie wzorców  odniesienia ale dla sytuacji, innego poziomu usługi OUP, poprzez działania polegające na;
  • określeniu polityki istotnych zmian w definicji OUP,
  • ocenie prawdopodobnego poziomu usług świadczonych w ramach zmiany definicji OUP,
  1. Zidentyfikowanie dodatkowych usług spowodowanych przez OUP, poprzez działanie określające różnicę pomiędzy poziomem usług na etapie A i po kroku B,
  2. Oszacowanie korzyści konsumenta usług dodatkowych, poprzez działanie polegające na;
  • sondażu klientów indywidualnych i biznesowych,
  • użyciu oceny jakościowo – ilościowej i gotowości do płacenia,
  1. Oszacowanie kosztów świadczenia usług dodatkowych, poprzez ocenę, na ile  będzie to kosztowne dla operatora wyznaczonego, aby zapewnić te dodatkowe usługi,
  2. Bilans korzyści i kosztów, poprzez skonfigurowanie analizy koszt – korzyść, ustalając wagę korzyści wobec kosztów.
Zaproponowana przez autorów „Sprawozdania …” - Copenhagen Economics, „mapa drogowa”, stosownie do poszczególnych etapów, komentuje podejmowane działania, zwracając uwagę na to, iż wywiady z zainteresowanymi stronami dostarczą cennych informacji do przewodnika formułującego istotne dla polityki zmiany w definicji OUP.
            Bardziej owocnym podejściem mogłyby być zorganizowanie warsztatów z zainteresowanymi stronami do przedyskutowania tego, co w polityce istotnych zmian w OUP mogłoby być, a jakie potencjalne skutki poziomu usług będą.

            W tych okolicznościach jako przydatne, zwłaszcza w krajach o wysokim poziomie rozwoju rynku usług pocztowych okazać się może, przywołanie pięciu pytań tzw. „komercyjnego podejścia”, zawartych na planszy ( Box  5.1 s. 129 ), by dokonać oceny prawdopodobnego poziomu usług świadczonych w ramach zmienionej definicji OUP. Jeśli, na przykład, Operator Narodowy przekroczyłby już poziom świadczeń w porównaniu do obecnego OUP, wtedy wymóg złagodzenia OUP nie jest w stanie zmienić poziomu usługi.
 
            Przywołane powyżej pytania wyjaśnić mają:
1.       Czy Operator Narodowy zapewnia wyższy poziom usług niż wymagany przez OUP?
2.       Czy konkurenci świadczą usługi na wyższym poziomie niż wymaga to OUP od Operatora Narodowego?
3.       Czy Operator Narodowy w innych w krajach o niższych wymaganiach OUP świadczy taką usługę?
4.       Czy Operator Narodowy będzie ograniczony przez prawo konkurencji?
5.       Jakie są plusy i minusy świadczenia usługi?
Przekładając tego rodzaju podejście na naszą krajową specyfikę runku pocztowego, a zwłaszcza uwzględniając jednak ogólnie respektowany OUP w zakresie asortymentowym, ale przy tym relatywnie niski poziom spełniania OUP w w kategoriach dostępowo - jakościowych, może się okazać mimo wszystko, iż w kontekście segmentacji rynku pocztowego, tego rodzaju komercyjne podejście znajdzie też swoje zastosowania.
W komentowanym etapie „B”, analiza popytu ze strony klientów biznesowych będzie dostarczyć wartościowych informacji o klientach biznesowych, jak stanowić główną część obrotów. Tak więc, jeśli klienci biznesowi mają wysokie zapotrzebowanie na określone usługi, Operator Narodowy może świadczyć usługi na zasadach komercyjnych. Zatem definicja OUP nie będzie raczej miała wpływu na poziom usług dla takich elementów.
Jeżeli chodzi o etap „C”; będzie to określenie usług, które nie byłyby zapewnione w węższym OUP. Zaś w odniesieniu do etapu „D”; bardzo ważne jest, aby mieć dostęp do dobrze wyważonego panelu klientów biznesowych, mając w naszych specyficznych warunkach, ustalony pogląd w kwestii, wyodrębnienia i udziału również klientów instytucjonalnych.
Badanie gospodarstw domowych musi być zaprojektowane tak, żeby możliwe było oszacowanie skłonności do płacenia dla niektórych wrażliwych grup konsumentów, np. mieszkańców bez dostępu do Internetu.
Zdecydowanie zaleca się żeby sondaże wyraźnie określały oczekiwane zmiany w usłudze i poziomy wyceny, i nie zakładają, że respondenci mogą wywnioskować, w jaki sposób zmiany w OUP będą ich dotyczyć.
Badania powinny być wykonywane przez dłuższy okres czasu lub alternatywnie w normalnych warunkach, poza sezonami wakacyjnymi i poza okresami tygodniowych szczytów. W celu umożliwienia lepszego dostosowania pytań, zaleca się również korzystanie z badań pilotażowych, zawartych w „Sprawozdaniu…”.
Na etapie „E”, t.j. oceny kosztów świadczenia usług dodatkowych, wymaga to w zasadzie oceny uniknięcia kosztów netto świadczenia danej usługi, np. jak wiele można zaoszczędzić dzięki nie dostarczaniu przez Operatora Narodowego przesyłek pięć dni w tygodniu na obszarach wiejskich.

Na ostatnim etapie „F”, bilansu korzyści i kosztów, ostatecznie, politycy muszą zdecydować, czy korzyści przewyższają koszty i w jaki sposób należy określić OUP.
Konkludując; przedstawiony powyżej szkic tzw. „mapy drogowej redefinicji OUP poza walorem o narzędziowo – badawczym charakterze, poszerza ogólny zakres postrzegania specyfiki rynku pocztowego i kierunków jego zrównoważonego rozwoju.
Określona dotychczas i obowiązująca definicja „powszechnej usługi pocztowej”, przyjmująca w badaniach postać „obowiązku usługi powszechnej – OUP”, wymaga niewątpliwie stosownej redefinicji, jednakże byłoby wskazane aby zabieg tego rodzaju był poprzedzony przywołanym powyżej sposobem badania.
Wypływająca stąd rekomendacja, skłonić jednak powinna polityków do przyjęcia rozwiązań prawnych, które nie odrzucałyby odpowiedzialności Państwa za infrastrukturalne kształtowanie dostępności do bardziej nowocześnie postrzeganej sieci placówek pocztowych.
Konsekwencją takiej polityki powinna być ustawowo zabezpieczona ewentualność wsparcia ze środków publicznych bardziej dogodnej dla „gospodarstw domowych” i drobnego biznesu obecności placówek pocztowych na terenach wiejskich. Należałoby to też wiązać z bardziej precyzyjnym zdefiniowaniem, tak jak czynią to inne państwa członkowskie UE, wskaźników dostępności placówek pocztowych, traktowanych również jako centra komunikacji społecznej, spełniające nie tylko OUP, ale także inne finansowo rekompensowane usługi dodatkowe.
Obecność odpowiednio dostępnej sieci placówek na terenach wiejskich jest jednym z podstawowych elementów infrastruktury krajowej i bywa przedmiotem szczególnych porozumień pomiędzy rządem a „publicznym operatorem pocztowym”, co znajduje swoje miejsce w tzw. „odnawialnych kontraktach rządowych”, objętych normami prawa pocztowego, wielu krajów np. Belgii, Francji, Kanady itp..
Jest to niewątpliwie przedmiot troski o charakterze publicznym, ukierunkowany zwiększaniem dostępności, nie tylko w zakresie usług pocztowych, ale również w wielu usług administracji publicznej, realizowanych też na gruncie e-administracji i sprawnego państwa, a także powodowany potrzebami lokalnymi, zwłaszcza rozwoju przedsiębiorczości w rolnictwie i „ogólnemu przeciwdziałaniu izolacji społecznej”, jak to ujmuje Dyrektywa pocztowa.
            Narzędziem do osiągnięcia tak postawionego celu, miała być, niestety porzucona swego czasu ( na etapie definiowania, obecnie obowiązującego Prawa pocztowego ) idea stosowania tego rodzaju „kontraktów”, do której zapewne warto by powrócić. 

W odniesieniu zaś do sprawności funkcjonowania sieci doręczeń, zróżnicowana pod nadzorem organu regulacyjnego, częstotliwość doręczania 5-cio lub 3-krotnego w tygodniu, stać się powinna obok odpowiednio dostosowanej sieci przewozowej – narzędziem do osiągnięcia stawianego też celu, jakim jest terminowości dostawy przesyłek.
Zapewne należałoby pozyskać opinie wszystkich segmentów nadań masowych; takich jak nadawcy biznesowi, przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, czy też nadawcy instytucjonalni, na temat ich preferencji opartych na skłonności do płacenia za terminowe doręczanie przesyłek pocztowych. Przysłowiowym „języczkiem u wagi” stać się powinna opinia klientów biznesowych i indywidualnych, występujących tym razem w roli adresatów przesyłek pocztowych.
 Inspiracją do przeprowadzenia specyficznie krajowych badań są wyniki sondaży dokonanego badania pilotażowego, które wskazują, iż; badana częstotliwości doręczeń w niektórych krajach obejmowały nawet 6-cio krotne doręczanie w tygodniu, ale najwyższy – „znaczący” poziom zainteresowania masowych użytkowników biznesowych, w kontekście „gotowości płacenia za usługi powszechne”, koncentrował się wokół dostaw 5-cio krotnych, na co wskazuje Tabela A.6: Gotowość do płacenia za usługi powszechne mailersów biznesowych (str. 236).
 
Bardziej jednak wymowną jest „charakterystyka ankietowanych przedsiębiorstw” ( Tabela A.8 / str. 239 ), wskazująca, iż spośród 142 ankietowanych; 124 (87%), charakteryzuje się oczekiwaniem 5-cio krotnego doręczania w tygodniu.  Charakterystyka przepływu poczty wskazuje przy tym, iż przeważa strumień B2B – 56 %, nad strumieniem B2C w wysokości udziału równej 44%.
W kategoriach rodzaju wysyłanej poczty, największe udziały dotyczyły; działalności komercyjnej i transakcji finansowych – 56%, Direct mail – 48% oraz paczek – 44%.
Skłonność zaś do korzystania z usług operatora publicznego, ma miejsce wśród 47% respondentów biznesowych.
Uzyskanie odpowiedzi na tak stawiane pytania w naszej przestrzeni krajowej, pozwoliłyby bardziej precyzyjnie określić rozmiar wsparcia, jaki byłoby niezbędny dla utrzymania oczekiwanego poziomu i skuteczności procesu doręczania.
W tym też obszarze, ewentualność takiego wsparcia mogłaby być realizowana głównie poprzez „funduszu kompensacyjny”, sponsorowany zgodnie z motywem ( 26 ) III-ej Dyrektywy, na gruncie „poczty masowej”, zwłaszcza przez klientów biznesowych, dokonywany praktycznie za pośrednictwem operatorów pocztowych.
Zarysowujący się problem ewentualnego wyłączania niektórych segmentów poczty masowej z zakresu OUP, choćby w przypadku nadawców biznesowych, powinien być rozstrzygany (wzorem niemieckich i francuskich unormowań) przez ustawowe upoważnienie organu regulacyjnego do dokonywania tego rodzaju wyłączeń. Jednakże wyłączenia tego rodzaju mogłyby być dokonywane z wyjątkiem „usług doręczania”.
Tego rodzaju zastrzeżenie w okolicznościach przewidywanej segmentacji działalności pocztowej i wielowarstwowego znaczenia „usług doręczania”, wskazuje na ewentualność objęcia tego rodzaju usługi zakresem OUP i kontynuowania nadzoru regulacyjnego, co znajduje m/n swoje uzasadnienie w kontekście ustawowych gwarancji udzielania operatorom alternatywnym dostępu do infrastruktury usług powszechnych poprzez korzystanie z sieci doręczeń operatora wyznaczonego.
 


 
 

niedziela, 10 kwietnia 2011

Różne aspekty redefinicji pocztowych usług powszechnych


Wiodącym ustaleniem w odniesieniu do pocztowych usług powszechnych, określanych w przestrzeni europejskiej „obowiązkiem usługi powszechnej” ( które również ze względów praktycznych, na użytek niniejszych rozważań przyjmą w dalszej treści skrót; „OUP” ) jest to, iż stanowią one istotną część krajowej infrastruktury i są uważane za świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym.
Jest to więc działalność gospodarcza o szczególnym znaczeniu dla obywateli; od wzajemnego ich kontaktowania się poczynając, kontaktowania się i dostaw w relacji przedsiębiorstw ( biznesu ) i konsumentów, transferu dokumentów i rozliczeń finansowych, kończąc na kontaktach sfery rządowej i obywateli.
W obliczu tak postrzeganych relacji, zasięg troski o indywidualnego konsumenta, który znajduje coraz częściej alternatywne sposoby komunikowania się, rozciąga się obecnie na inne podmioty występujące w relacjach B2C i B2B. w rozmiarze zarówno detalicznego jak i masowego obrotu.
Odwołując się do poprzedniego rozdziału ( spotu ), aby w zaistniałych okolicznościach, w sposób racjonalny ukształtować definicję “OUP”, bardzo pomocnym wydaje się wzorzec badań, jakie zostały przeprowadzone i przedstawione w przywołanym uprzednio; “SPRAWOZDANIU ….”[i]. W odniesieniu do OUP rozwinęła się bowiem debata i badania ekonomiczne na temat przyszłości tego rodzaju usług.
Szczególną motywacją do dyskusji, jest zmniejszający się wolumen korespondencji i powoli rozwijająca się konkurencja, które mogą zwiększyć koszty świadczenia usługi powszechnej. W tym samym czasie, coraz większy wpływ wywiera tzw. e-substytucja zmieniająca potrzeby konsumentów.
Wsparciem tego rodzaju rozważań, są badania pilotażowe w kwestii oczekiwań „gospodarstw domowych” jak i również „klientów biznesowych” wobec usług pocztowych. Badanie łączy w sobie trzy metody tej pracy; analiza przepływów przesyłek pocztowych, kwestie jakościowe i ilościowe.
Badanie to w swej specyfice charakteryzuje się swoistą „techniką określania preferencji”, której celem  jest nie tyle bezpośredni sondaż zapotrzebowania na poszczególne rodzaje usług i warunków dostępu do nich, co ich powiązanie z szacunkami gotowości do płacenia za te różne usługi.
Celem studium „przypadku  gotowości do zapłaty”, było określenie wagi zestawu takich zmiennych jak: bliskość urzędów pocztowych, liczba dni dostawy i zawarcia poczty masowej w zakresie OUP, ukierunkowane nie tylko potrzebą zmierzenia znaczenia tych zmiennych w stosunku do siebie, ale także ich wartości ( znaczenia ), wyrażonej relacją cenową, zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych.
W tym kontekście, badanie wskazało, że gospodarstwa domowe mają niższy popyt na częste dostawy, ale jednak wysoki popyt na gęstą sieć urzędów pocztowych, przy czym pogląd klientów biznesowych okazuje się być niemal zupełnym przeciwieństwem.
           Dalej badania te sugerują, iż ​​operatorzy świadczący OUP, mają bardziej komercyjne zainteresowanie w częstym dostarczaniu przesyłek pocztowych niźli w dostarczaniu gęstej sieci placówek pocztowych, przy czym  notabene, klienci biznesowi wykazują bardzo niską gotowość do płacenia za tego rodzaju oczekiwania. Sytuacja ta implikuje, iż to właśnie OUP spełnić powinien potrzeby gospodarstw domowych w kwestii dostępu do urzędów pocztowych.

Na tym tle, w kontekście Założeń, przebudowy wymaga kwestia finansowania „kosztu netto” w kierunku rozgraniczenia jego źródeł; z jednej strony kosztów powstałych  na gruncie utrzymania, bądź też nowej formuły rozwoju sieci placówek pocztowych, pokrywanego za pośrednictwem pomocy publicznej, a z drugiej strony na gruncie sieci doręczeń i cykliczności doręczania, sponsorowanych za pośrednictwem operatorów pocztowych przez nadawców masowych, a zwłaszcza klientów biznesowych.
Dyskusja na temat zakresu OUP jest skoncentrowana głównie na zmniejszenie OUP w trzech wymiarach:
·      Czasu : mniej dostaw na tydzień lub dłuższy czas przebiegu przesyłek;
·      Produktów: usunięcie niektórych produktów z OUP, np. przesyłek masowych;
·      Geografii: zmniejszenie wymagań odnośnie zasięgu geograficznego, np. mniej urzędów pocztowych.
Ponieważ OUP jest głównym elementem regulacji pocztowych, ponowne ich określenie wywoływać będzie wiele skutków ubocznych na inne aspekty rynku pocztowego.
Stosownie do przywołanych badań aspekty te obejmują;
a)       Ochronę konsumentów
Celem OUP jest zapewnienie, że konsumenci i przedsiębiorstwa mają dostęp do usług pocztowych dobrej jakości i w przystępnych cenach. Motywacją dla nałożenia OUP jest, to że wolny rynek nie jest w stanie dostarczać usługi pocztowe dla wszystkich i to także na bardzo rozległych obszarach.
Dlatego ważne jest, żeby dyskusja na temat zakresu OUP skupia się na potrzebach konsumentów. Zmniejszenie poziomu usług może mieć duży wpływ na konsumentów. To, dlatego jest ważne, żeby dyskusja o zakresie OUP, w zależności od dostępu do alternatywnych środków komunikacji, koncentrowała się głównie na potrzebach konsumenta.
b)       Koszty OUP
Głównym motorem dyskusji na temat nowo definiowanego zakres OUP jest ich kosztów netto. Utrzymanie szerokiej definicji OUP może być kosztowne jeżeli rynek wskazuje na spadek, bądź relatywnie bardzo niski poziom wolumenu korespondencji. Koszt netto można oczywiście zmniejszyć poprzez ograniczenie zakresu OUP, jeśli to zmniejszenie skutkuje zmianami w usługach operatora wyznaczonego. Zmiany te poszerzają jednakże pole koncentracji o potrzeby klientów biznesowych i instytucjonalnych, zwłaszcza w odniesieniu do częstotliwości ( terminowości ) doręczania.
c)       Finansowanie OUP
Jeżeli koszt netto OUP, uznany jako nieuzasadnione obciążenie operatora wyznaczonego jest mały, operator ten powinien uporać się z tym zjawiskiem własnymi siłami.   Z drugiej strony, jeśli poziom kosztu netto jest wysoki i stanowi nieuzasadnione obciążenie dla operatora wyznaczonego, OUP może otrzymać finansowanie z innych źródeł alternatywnych, bądź to z budżetu państwa, bądź z funduszu kompensacyjnego sponsorowanego za pośrednictwem operatorów pocztowych.
Mechanizm kompensacyjny utworzy przy tym naturalną zachętę dla udziałowców tego rodzaju rekompensat do przedyskutowania zakresu OUP.
d)       Wpływ na zakres konkurencji
Zakres OUP może mieć bezpośredni wpływ na zakres konkurencji. Zmniejszenie tego zakresu będzie oznaczać, że niektórzy klienci otrzymują niższą jakością usług. Klienci mogą zwrócić się wówczas do innych operatorów, a tym samym potencjalnie stworzyć rynek dla operatorów alternatywnych.
Ograniczenie np. wymogów czasowych w OUP ( częstotliwość lub czas tranzytu ) może np. zwiększyć popyt w segmencie usług ekspresowych i kurierskich. Efekt tych działań będzie uzależniony od tego, czy produkty są bliskimi substytutami, a dokładniej, czy konsumenci będą chcieli kupić droższe usługi (ekspresowe), jeśli np. list priorytetowy nie będzie doręczony wystarczająco szybko.
Nie mówiąc już o praktykowaniu w niektórych krajach sześciokrotnego doręczania, obejmującego soboty, jako popularnego dnia dostawy, zmniejszenie liczby dni doręczania np. z pięciu do trzech, oznaczać może znaczną utratę konkurencyjności operatora wyznaczonego i to również w odniesieniu do usług, niewchodzących w zakres OUP.
e)       Zakres regulacji
Jedną z głównych ról krajowych organów regulacyjnych jest zapewnienie usługi powszechnej. Oznacza to, że zakres regulacyjny często ogranicza się do produktów OUP. Tak więc, jeśli OUP określony jest zawężająco np. tylko pojedyncze elementy, zmniejsza to zakres regulacji krajowych organów regulacyjnych. Dlatego usunięcie niektórych produktów z OUP może sugerować, że produkty te nie mogą być regulowane przez krajowy organ regulacyjny. Jednakże efekt ten zależy od prawem określonej struktury regulacyjnej. Zakres regulacji nie musi w związku z tym być ograniczony do produktów OUP, ale uwzględniać regulacje dokonywane na podstawie oceny znaczącej pozycji rynkowej, jak np., regulacje w energetyce lub w sektorze telekomunikacyjnym.
f)       Zwolnienie z VAT
Zwolnienia od podatku VAT w sektorze usług pocztowych mogą powodować zakłócenia w zarówno w kwestii wejścia na rynek pocztowy jak i jego wydajności. Skala tych zakłóceń zależy od zakresu zwolnienia z VAT. Wiele krajów włącza zwolnienia od podatku VAT bezpośrednio do definicji OUP, tak aby produkty OUP były zwolnione od tego podatku. W tych krajach, usunięcie produktów z OUP oznacza również usunięcie zwolnienia z podatku VAT na te produkty.
Poszczególne kraje stosują różne praktyki, jeśli chodzi o zwolnienia z podatku VAT, w wielu więc krajach nie ma bezpośredniego związku między definicją OUP i zwolnieniem VAT.
g)       Emisje CO2
Definicja OUP może mieć wpływ na emisję CO2. W dużych krajach, takich jak Francja, Norwega i Szwecja, wymóg doręczenia następnego dnia, oznacza, że usługodawca OUP transport przesyłek listowych dokonuje samolotami, gdyż dystanse przewozu są zbyt odległe dla transportu kolejowego lub drogowego. Oznacza to, że dostawa do klienta następnego dnia powoduje wzrost emisji CO2.
Zmniejszenie zaś liczby dni dostawy w podobny sposób zmniejsza koszty transportu, a tym samym zmniejszenia emisję CO2.
Zmniejszenie liczby placówek pocztowych może z jednej strony powodować zmniejszenie kosztów transportu dla usługodawcy OUP, ale z drugiej strony, powodować wzrost transportu samochodowego dla konsumentów.
 
A.      Pogląd klientów biznesowych na OUP                                                                                          
      Badanie skupia się na trzech głównych elementów OUP:
  • Wymiar czasu: Zmiany w częstotliwości doręczania (trzy, pięć lub sześć dni);
  • Wymiar geograficzny: Zmiany w liczbie urzędów pocztowych;
  • Wymiar rezultatu: Wpływ wykluczania poczty masowej z OUP w krajach, gdzie jest ona częścią OUP.
Komentowane badania stanowią swoją wartość ponieważ nie zostały ograniczone tylko do jednego kraju. Aby uzyskać jak największą ilość odpowiedzi, zaproszenie do udziału w tym przeglądzie zaowocowało pozyskaniem stanowisk 142-ch przedsiębiorstw ( respondentów ) w ponad 30-tu krajach europejskich, w tym 25 krajów członkowskich UE.
Jak zaakcentowali to autorzy badań, rezultaty tych badań mimo wszystko należy traktować jedynie jako wskazówki ze skromnie zakrojonych badań pilotażowych.
W kwestii stanowiska wobec usług OUP; klienci biznesowi, czas przebiegu i częste doręczanie przesyłek, w tym 5 dni w tygodniu, we wszystkich częściach kraju oraz co bardzo ważne, jednolite geograficznie ceny, zaliczają do najważniejszych aspektów OUP. Z drugiej strony dostawa czasopism i gazet oraz dostęp do urzędów pocztowych nie są przez nich uznawane jako „bardzo znaczące”.
W kwestii stanowiska wobec redukcji usług OUP; sytuacja jest podobna – częste doręczanie i jednolity geograficznie cennik są dla nich ważne. Jednakże statystycznie klienci biznesowi skłanialiby się do redukcji urzędów pocztowych i ilości skrzynek nadawczych oraz 3 - dniowej częstotliwości wysyłki i odbioru poczty, jak również zróżnicowanej geograficznie ceny. Połowa konsultowanych przedsiębiorców, nie miałaby też nic przeciwko temu, aby poczta masowa została usunięta z OUP. Dokładnie druga połowa konsultowanych w tej sprawie, jest przeciwnego zdania.
W odpowiedzi na pytanie; czym zastąpiliby klienci biznesowi, zmniejszoną przez operatora wyznaczonego częstotliwość doręczeń, z pięciu do trzech razy w tygodniu, większość wskazywała na, albo zwrócenie się do innego operatora ( ponad 60% ), albo zastąpienie dla niektórych przesyłek środka komunikacji ( 24% ). Ponadto, niektórzy klienci biznesowi, po prostu wysyłaliby swoje przesyłki wcześniej. Niezmienność reakcji na tego rodzaju zmianę, wykazywało 22% ankietowanych.  
Rezultaty tych badań wskazują na daleko idącą substytucyjność, polegającą na bądź to zwróceniu się do innego operatora, bądź zastosowaniu innych środków komunikacji dla niektórych przesyłek, w przypadku obniżenia przez operatora wyznaczonego częstotliwości doręczeń z 5-ciu do 3-ch tygodniowo. 
Poziom oczekiwań, a przez to silna pozycja biznesowego nabywcy usług, uważającego za komercyjnie nie atrakcyjne, tego rodzaju zmniejszanie częstotliwości dostaw, spowodować może, znaczną utratę tego rodzaju klientów.
W kontekście reakcji badanych klientów biznesowych, na zredukowanie przez „operatora wyznaczonego” ilości doręczeń do 3-ch dni w tygodniu, implikacją wypływającą z tego jest to, że OUP wymagający dotychczas pięć doręczeń tygodniowo, w formule ograniczenia zakresu OUP, nie daje konsumentom częstszego doręczania niż oni uzyskaliby na wolnym rynku bez OUP.
W kwestii gotowości do płacenia, zbadane szacunki wykazują, że 29 % klientów biznesowych ma wysoką gotowość do płacenia za częste doręczanie, a zwłaszcza 5-cio krotne dostawy w tygodniu. Z drugiej strony, nie stwierdzono gotowości do płacenia za gęstą sieć placówek pocztowych lub w tym za pocztę masową jako składnik OUP.

B.      Punkt widzenia klientów indywidualnych na OUP 
Aby przeanalizować poglądy na OUP, wobec klientów indywidualnych, określonych też jako gospodarstwa domowe, prowadzono równolegle dwa badania w podziale na klientów z dostępem do Internetu i bez dostępu do Internetu.
Operując “krytycznym czasem przepływów przesyłek”, tzn. przesyłek, które powinny nadejść w szczególnym dniu i nie zostały wysłane dzień wcześniej, postawiono pytania jakie przesyłki objęte tą kategorią występują najczęściej.
           W odpowiedzi na tak postawione pytanie okazało się, że w ciągu tygodnia, od 60 do 80 % wszystkich gospodarstw domowych otrzymało przesyłki; direct mail, przesyłki dotyczące spraw przedsiębiorstw i transakcji finansowych oraz korespondencji prywatnej. Badania wskazują, ponadto, że z wyjątkiem dostaw towarów i przesyłek zagranicznych, klienci bez dostępu do Internetu odbierali przesyłki nieco częściej niż internauci.
W kwestii podejścia do OUP, odpowiedzi wskazują, że klienci indywidualni uznają wszystkie elementy tego rodzaju usług za ważne, w tym dostęp do pobliskiej placówki pocztowej i terminowość realizacji usług.
Co ciekawe, badanie wykazało w rzeczywistości niewielkie różnice w poglądach klientów z dostępem do Internetu i bez dostępu do Internetu, przy czym waga znaczenia OUP, bardziej akcentowana była przez Internautów.
Prosząc też  obie grupy klientów indywidualnych o pogląd w sprawie redukcji zakresu OUP, polegającej na zaaprobowaniu 3 dniowej dostawy przesyłek w tygodniu i zamknięcia najbliższej poczty, niemal 60% internatów i 40% klientów bez dostępu do Internetu nie zgodziło się na sondowaną redukcję doręczania. Odnośnie zamknięcia najbliższej poczty, sprzeciw akcentowano odpowiednio, na poziomie ponad 80 i 90 procent ankietowanych.
Tylko 9 % internautów i 6% bez dostępu do Internetu wykazało przy tym obojętność wobec likwidacji najbliższej placówki pocztowej oraz odpowiednio 22% i 26 % podzieliło swą obojętność wobec redukcji częstotliwości doręczania do 3-ch dni w tygodniu.
C.      Wyłączenie poczty masowej z OUP
W sygnalizowanej już kwestii wyłączenia poczty masowej z OUP, pytania skierowane zostały do dwóch kategorii respondentów, którzy korzystają z usług pocztowych w otoczeniu bądź to wyłączonej już poczty masowej z OUP, bądź w otoczeniu OUP zawierającym pocztę masową.
            W formule tego pytania sondowano klientów biznesowych, jakich zmian będą się spodziewać w wyniku usunięcia poczty masowej z OUP.
            Odpowiedzi wskazały, na dużą trudność w zajęciu przez respondentów wobec tej kwestii  czytelnego ich stanowiska, które obarczone zostało zróżnicowanym sposobem jego postrzegania. Relacjonowane w badaniu wyniki wskazują, iż często respondenci sprawiali wrażenie braku znajomości, - jakie usługi objęte są OUP w ich kraju.
            Badający uznali, że w krajach, gdzie poczta masowa nie jest włączona do OUP,  bardzo duża część respondentów poprzez odpowiedź; że usunięcie poczty masowej z OUP ( co już się u nich dokonało ) spowoduje obniżenie jakości usług i wzrost cen, stwarza wrażenie braku zrozumienia pytania i możliwości respondentów przewidzenia skutków zmian OUP.
D.      Propozycja „mapy drogowej” 
 Bazując na doświadczeniach opisanego pokrótce studium OUP ( Obowiązku Usługi Powszechnej ), zawartego w Rozdziale 5, przywołanego na wstępie „SPRAWOZDANIA…”,  w obliczu potrzeby doprecyzowania Założeń w tej kwestii, rozważyć można by celowość określenia tzw. „mapy drogowej” dla kompleksowego przeanalizowania potrzeb OUP, które mogą pomóc decydentom w podejmowaniu najbardziej trafnych rozwiązań.
             Mając na uwadze zebrane w 2009 r. przez UKE, bardzo istotne w naszej specyfice dla konsumentów indywidualnych opinie, na temat korzystania z pocztowych usług powszechnych, można by na tej „drodze” je szerzej wykorzystać i wznowić bardziej pogłębioną ich wersję, uwzględniającą przywołane powyżej aspekty OUP, a zwłaszcza  pozycję nadawców „poczty masowej”, z uwzględnieniem ich podmiotowo – przedmiotowej struktury wewnętrznej.